Tuesday 12 July 2011

Peranan Kebarangkalian Dalam Penyelesaian Masalah

Hampir semua pakar matematik sependapat bahwa teori kebarangkalian adalah suatu teori yang sukar difahami pelajar. Kita kurang arif kenapa persoalan ini timbul kerana pada dasarnya ianya bertolak dari hasil bahagi jumlah peluang yang ada bagi sesuatu keadaan dibahagi dengan jumlah semua peluang yang mungkin.

Teori ini berguna ketika kita ingin membuat dugaan mengenai peluang mendapat sesuatu keadaan. Contohnya dua pemuda berebut seorang gadis. Peluang seorang pemuda mendapat gadis itu ialah 50% atau separuh. Jika pemuda bertambah menjadi 3 orang, maka kebarangkalian setiap pemuda mendapatkan gadis tersebut ialah satu pertiga. Jika jumlah pemuda bertambah hingga n orang, maka peluang seorang pemuda mendapatkan gadis itu ialah satu per n. Peluang atau kebarangkalian akan semakin berkurang apabila pemuda makin bertambah.

Jika sebaliknya berlaku iaitu jumlah gadisnya ditambah menjadi ramai maka peluang untuk seorang pemuda mendapat gadis kian cerah dan bertambah. Dalam hal penciptaan, para genius berusaha memperbanyakkan cara mentakrifkan masalah sehingga peluang untuk mendapatkan penyelesaian menjadi begitu mudah.

Orang biasa akan segera menutup perspektif yang lain sebaik saja satu perspektif yang dikira baik dijumpai, berbeza dengan genius atau pemikir kreatif, mereka akan terus bertanya dan membina perspektif baru dan berbagai mengenai sesuatu masalah. Mereka rajin bertanya sehingga merimaskan manusia biasa dalam banyak keadaan. Namun, manusia genius tidak akan berhenti di situ saja, dia akan terus bertanya dan bertanya sehingga jelas baginya duduk sesuatu perkara.

Manusia biasa akan segera mencari zon selesa dan terus diam dalam kepompongnya kerana mereka khuatir hidupnya akan jadi tidak stabil apabila persoalan baru timbul dan mereka tidak punya jawapan terhadap persoalan itu. Manusia kreatif berani mengambil risiko dan bersedia berubah dalam keadaan dan dengan apa cara sekali pun.
Mengenai penambahan perspektif, Einstein pernah ditanya suatu soalan iaitu, apakah yang akan dia lakukan jika sebuah komet besar jatuh dan menghancurkan bumi dalam masa satu jam. Einstein menjawab bahwa dia akan menggunakan 55 minit untuk mengira dengan teliti bagaimana cara merumuskan pertanyaan dan 5 minit lagi untuk menyelesaikannya. Di sini beliau berusaha secara bersungguh-sungguh untuk memahami masalah secara jelas terlebih dahulu sebelum mengemukakan sesuatu penyelesaian.
Sebagai panduan, beberapa cara yang berbeza-beza untuk menstruktur kembali masalah yang kita hadapi:

1. Jadikan masalah tersebut bersifat lebih global dan spesifik.
2. Pisahkan bahagian-bahagian dari keseluruhan. Maknanya kita pastikan apakah komponen masalah tersebut.
3. Ubah kata-kata pernyataan masalah dalam beberapa cara.
4. Buatlah pernyataan-pernyataan tindakan yang positif.
5. Tukarkan perspektif-perspektif menjadi beberapa perspektif baru.
6. Gunakan banyak perspektif atau sudut pandangan yang berlainan
7. Gunakan banyak pertanyaan-pertanyaan mengenai masalah yang kita hadapi.

Mari kita amalkan cara-cara ini agar banyak daripada masalah yang kita hadapi dapat kita selesaikan dengan baik.

No comments:

Post a Comment